
Følelsen sier at det går for fort. Du panikkbremser! Og sykkelen styrer rett i autovernet. Du ble redd, og reagerte stikk imot hensikten: Å kjøre fort nedover. Dette kan du gjøre bedre, og jeg forteller hvordan.
Sannsynligvis klarer du fint å kjøre fort og trygt gjennom svingene med riktig teknikk og mental innstilling.
Når du er ute på landeveien - tenk sikkerhet! Du MÅ trene før bli bedre og utvikle disse ferdigheter! Følj disse coachingtipsen og du blir raskt en bedre syklist - Lykka til!
1. Den mentale prosessen:
At acceptera at du er redd og med all rett skall vara det! Du skall ha respekt før farten! Når du har acceptera just dette, kan førhålla dig til dine følelser så børjar jobbet med at fokusera på oppgaven forendrer sig alt. Derefter børjar jobben med at genomføre din teknikk og førhålla dig til dine følelser og tanker - utan at reagera uhennsiktsmessig!
"De forskjellige delene av Svindals hjerne kommuniserte uvanlig raskt – milliarder av nevroner tok inn og behandlet informasjon på en optimal måte selv i en stressende situasjon. Med andre ord, Svindals hjerne bearbeidet og «ekspederte» frykten lynraskt, så hjernen kunne gå videre til neste arbeidsoppgave." ( 1 )
"I am not my thoughts, I am the one who have my thoughts" ( 2 )
Acceptera følelser og tankar - ikke fortreng dem. De kommer da frem når du ikke velger at de gør det og det er ikke dette du ønsker. Du ønsker at velge ditt handlingsmønster.
Fokusera på din oppgave. Dvs teknikk og at hantera den mentale prossesen. Legg fokus på det du ønsker at lykkes med!
Genomfør hennsiktsmessig enligt ditt ønske og kunnskap. Bruk alt du lært dig og spørr dig selv - vad er det beste jag kan gøra nå? Lytter du til dig selv så har du svaret og handlar derefter. Ex. Vil du kjøre fort så legger du tyngdepunktet rett, du legger trykk rett sted og du ser langt igenom svingen, du anpasser farten innen svingen mm.
Du kjører nedover før at det er otrolig gøy. En syk adrenalinkick som gør det svårt at ikke oppleve eufori ( og igen - ikke styras av denne følelse og ta større risker enn du egentligen ønsker )
"Det kan kanskje virke som en bagatell, men slike situasjoner er faktisk usedvanlig viktige hvis man skal lykkes i en idrett. Utøvere som ikke håndterer frykten, blir sjelden vinnere." ( 1 )
2. Rett vektoverføring og tyngdepunkt på sykkeln - dvs at du har:
Hendene plassert nede i bukken
Skyver ned det yttre benet og skaper mer kraft mot underlaget
Trykker hardere ned den “indre handen” dvs svinger du til høyre, skyver du ned den høyre handen hardere og - skaper mer kraft underlaget og like viktigt - bedre styreevne og mulighet til bedre kontrol over sykkeln.
"Du vet det alle idrettsutøvere sier, om å ha «fokus på arbeidsoppgavene?». Mark Greenlee kunne se den klisjéen bli perfekt gjennomført, inni hodet til Aksel Lund Svindal. Greenlee mener det handler om kontroll.” ( 1 )
Se langt igenom svingen. Viktig punkt som hjelper dig at holde en god linje og genom at se langt fremme hjelper det dig at kjøre tryggere og ha bedre oversikt så du kan agera raskere ifht hindringer mm.
Anpassa farten innen svingen - brems så seint som mulig! Bruk mer forbrems. Kreftene går fremåt og du kan bremse raskere når du bruker mer forbrems då oxå trykket mot underlaget blir større = bremsekraften større = bedre bremseevne. Du trenger tid att venne dig ved fart. Du må alltså trene på dette såsom alle andre. Gå mot ytterpunktet i din behaglighetssone mer i starten av din økt og fokusere mer på teknisk gjenomførelse enn fart på slutten av din økt da ditt fokus har en tendens at vara mer redusert.
Velg din linje. Hvis man nu ser på formel 1 så får man en førståelse av “beste linje”. Hela poengen er at kunna kjøre raskest mulig, “rette ut” svingene. Se hela tiden at det ikke er trafikk som gør det usikkert.
Prioriteringsordenifht fart, tyngdepunkt, tråkk / ikke tråkk og sikkerhet.
Varje sving er annerledes og man må evaluera det utifra sikkerhet. Men tenk på följande før att kunna holde høyest mulig fart. Avgør ifht teknisk vansklighet på svingen.
Sving - Tråkk igenom svingen, gå fra ytterkant/mittlinje til apex tilbake till ytterkant/mittlinje ( hvis det trenges før at holde farten optimalt høy )
Brattere sving - Tråkk igenom svingen, skyv ned begge hender men mest kraft i den “indre handen”, gå fra mittlinje til apex tilbake til mittlinje.
Meget bratt sving - Anpassa fart, skyv yttre benet hardt ned, skyv ned "indre handen" gå fra mittlinje til apex tilbake til mittlinje. Her er det meget viktigt at du ikke låter eventuelle følelser ( redsle, eufori, angst mm ) styre dig til at panikbremse ( se punkt 1 )
( 1 ) - Hjerneforsker Mark Greenlee, artikel: "Mannen som kikket inn i Svindals hjerne fant noe vi alle kan lære av” - nrk.no publ. 18.01.17
( 2 ) Deepak Chopra
#Idrett #sykling #sykkelteknikk #Stayer #Stayercoach #Fortogsikkert #performancecoach #StayerCoach #Mentaltrening