David Broo

Stayer Coaching Group AS

+4792404081

david@stayercoach.no

www.stayercoach.no

©2018 by Stayer Coaching Group AS. Proudly created with Wix.com

Den fantastiske havregrøten!

August 27, 2018

 

Når jeg setter sammen måltider tenker jeg på:

  1. Næringsstoffer og hvordan de skal trigge min fremgang

  2. Smak

  3. At det skal være så lettlaget som mulig  

  4. En grunnoppskrift som jeg varierer

 

Grøt er en rett som alltid kan redde deg i en stresset hverdag. Den kan dessuten varieres nesten i det uendelige. 

Du kan styre opptakshastigheten og effekten ved å variere innholdet av proteiner og fett. Oppskriften du får under er laget med tanke på å styre blodsukkeret til et jevnere nivå og med et lengre energiopptak (lavere GI, for deg som forholder deg til det).

 

Du kan regne ut og styre hvor mye energi du trenger ut fra dine treningsøkter. Da kan du også styre vekten relativt greit. Hvis du ønsker å regulere vekten ned, kan det være enklere å forholde seg til et mindre antall produkter som du lærer deg energiinnholdet i, slik at det blir enkelt og gjennomførbart for deg. 

Når det er sagt, er jeg veldig for et variert kosthold. Men du må velge den strategien som fungerer for formålet. Og et enklere kosthold i en begrenset periode kan forenkle prosessen. 

 

Grunnoppskrift på havregrynsgrøt:

  • 0,7-1 dl havregryn

  • vann - 1,5 x mengden havregryn 

  • 1 ts kokosolje (kan erstattes med smør) 

  • 1 egg

 

Slik gjør du det:

Ha alt i en kjele. Hvis du velger en kjele med teflon, slipper du at grøten svir seg, som kan skje i en travel hverdag

Kok opp på middels varme og rør jevnt.

 

For deg som lurer på om egget smaker rart i en grøt, er svaret ganske enkelt: Nope. Det gir faktisk en god, kremet konsistens til grøten.

 

Du kan variera grøten med for eksempel:

  1. Kanel og eple

  2. Banan og vanilje

  3. Ha i cottage cheese når du serverer

  4. Honning og kanel

  5. Bare kanel

Varier etter dine smak. Men ikke har for mye sukker på. Hvis du ikke skal ha en gigaøkt etterpå, da. Eller om du spiser grøten mellom to økter.

 

Ved raskere opptak kan fettet minkes til fordel før økt sukkermengde / karbohydratmengde.

 

 

Please reload

Our Recent Posts

Danmark er helt flatt - Hvordan jag vant ett worldcup ritt i Ultra marathon.

August 29, 2018

Hva DU kan gjøre før å hindre, minke og ikke minst, trene og konkurrere med setesår.

August 27, 2018

Den fantastiske havregrøten!

August 27, 2018

1/1
Please reload

Tags